| |
|
|






  |
Silnik lotniczy Verner VM 133MK - nie produkowane
Silnik lotniczy o mocy 84 KM dla samolotów ultralekkich i amatorskich

Opis silnika lotniczego VM 133MK dla samolotów ultralekkich i amatorskich
VERNER MOTOR to czeski producent silników lotniczych przeznaczonych dla samolotów ULL i lekkich samolotów sportowych. Siedziba firmy znajduje sie w miejscowości Šumperk. Pierwszym produktem dla potrzeb lotnictwa ULL był silnik VERNER 1400 wyprodukowany w ilości 200 sztuk w latach 1997 - 2001.
Jego następcą jest unowoczesniony i produkowany obecnie silnik typu VM 133MK. Jednostka ta, cieszy się dużym zainteresowaniem wśród konstruktorów samolotów amatorskich i maszyn sportowych klasy ULL. VK 133 MK charakteryzuje się bardzo dobrymi parametrami technicznymi, niezawodnością, wysokimi standardami jakościowymi i atrakcyjną ceną.
Konfiguracja silnika lotniczego VM 133MK dla samolotów ultralekkich i amatorskich
Silnik VM 133MK dostarczany jest klientowi z gaźnikami, filtrami powietrza, przewodami olejowymi oraz regulatorem napięcia. W standardzie znajduje się także instalacja ostrzegawcza (niskie napięcie / poziom doładowania / niskie ciśnienie oleju ) oraz zestaw podstawowych narzędzi do serwisu silnika.
Wyposażenie dodatkowe
Producent oferuje dodatkowe wyposażenie silnika: obrotomierz, termometr temperatury głowic silnika, termometr gazów wydechowych, wskaźnik ciśnienia oleju, chłodnicę oleju, rury wydechu z tłumikami, gumowe tłumiki drgań silnika.
Cechy użytkowe silnika lotniczego VM 133MK dla samolotów ultralekkich i amatorskich
- czterosuwowy, dwucylindrowy silnik w układzie boxer (cylindry naprzeciw siebie)
- cztery zawory na cylinder, konstrukcja górnozaworowa z łańcuchem rozrządu
- chłodzony powietrzem
- dwa gażniki motocyklowe Dellorto PHBE 36
- olejowy system chłodzenia silnika z pompą, filtrem i chłodnicą oleju
- korpus silnika odlany ze stopu magnezowego o wadze 61 kg
- silnik posiada system tłumienia drgań
- silnik współpracuje ze smigłami przestawianymi w locie
- elektroniczny, podwójny system zapłonowy CDI
- zapłon z regulacją, 2 świece na cylinder
- instalacja elektryczna 12 V / 160 W
- elektryczny rozrusznik
- mechaniczna pompa paliwowa
- masa własna 61 kg (bez rury wydechowej i chłodnicy oleju)
- TBO 1000 godzin.
Cena
Cena silnika Verner 133 MK wynosi 7.500 EUR EXW
Dane techniczne
| pojemność |
1329 cm3 |
| średnica tłoku |
97 mm |
| skok tłoku |
90 mm |
| stopień sprężania |
1 : 9.8 |
| moc maksymalna |
84 HP (63 kW) @ 5500 RPM (3 min. max.) |
| moc ciągła |
70 HP (51 kW) @ 4200 RPM |
| moment obrotowy |
119 Nm @ 4200 RPM |
| obroty silnika |
przeciwna do ruchu wskazówkek zegara (CCW - jak w silniku Rotax 912) |
| waga |
61 kg |
| świece |
DCPR9E |
| zapłon |
12 V/1000 W |
| alternator |
12 V/160 W (13 A) |
| smarowanie |
olej SH/SG 5 |
| paliwo |
benzyna 95 oktanowa (samochodowa) |
| pompa paliwowa |
Pierburg 7.20971.63 |
| gaźnik |
2 × Dellorto PHBE 36 |
| reduktor |
1 : 2 albo 1 : 2,29 |
| mocowanie śmigła (3 wersje) |
ø 75 × 6 × M8 mm
ø 80 x 6 x 13 mm
ø 101,6 x 6 x 13 mm |
| akumulator |
17 Ah (24 Ah zalecany) |
| TBO |
1000 h |
Dokumentacja do pobrania
Galeria
|
|
|
| VM 133MK widok ogólny |
VM 133MK widok ogólny |
VM 133MK widok ogólny |
| |
|
|
| VM 133MK widok ogólny |
VM 133MK widok ogólny |
VM 133MK widok ogólny |

|

|

|
Sumperk, Czechy |
Rogallo, Czechy |
Zephyr 2000C, Czechy |
|
|